Artikelen / In gesprek met: Fredrik Knoeff

15.06.2023

In gesprek met:

Fredrik Knoeff

Directeur RSO Connect4Care

Grote zorgorganisaties in Zuid-Kennemerland hebben Faexit helemaal niet nodig gehad om de fax uit te faseren. Hoe dat kan en wat de rol van RSO Connect4Care is geweest, legt directeur Fredrik Knoeff uit. Ook zou hij graag zien dat er een alternatief komt om gegevens uit te wisselen. “Als je met veilige e-mail wilt werken, maar niet weet aan welke arts je gegevens moet versturen, dan heb je alsnog een probleem.”

“Onze regio is heel vroeg geweest met het implementeren van veilige e-mail. Als een van de eersten hebben we Zivver regionaal aangeboden en gezamenlijk ingekocht. Dat was de eerste stap om de fax de deur uit te doen. Want veilige e-mail is beter en veiliger dan faxen. Maar als je die veilige e-mail gaat invoeren, dan heb je nog niet de contactgegevens van de artsen die je wilt bereiken. Daarom vind ik dat je niet alleen kunt zeggen ‘die fax moet eruit’. Je moet ook een goed alternatief bieden om gegevens uit te wisselen. Wij gebruiken daarvoor onze NHZ Connected app.”

"Je kunt niet alleen zeggen ‘die fax moet eruit’, je moet ook een goed alternatief bieden."

Je krijgt een soort netwerkeffect
Fredrik vertelt hoe de app en de uitwisseling tot stand is gekomen. “Een paar jaar geleden had het Spaarne Gasthuis al een app in gebruik. Maar die voldeed niet meer. Ze hebben ons gevraagd mee te denken over een nieuwe app. Ons advies was een brede app te ontwikkelen met gegevens van alle doktoren in de regio. Een app waarin je naast namen en contactgegevens, ook werkafspraken deelt en je sociale kaart plaatst. Met zo’n tool krijg je een soort netwerkeffect. Want hoe meer zorgverleners erin staan, hoe makkelijker het wordt om de juiste gegevens te vinden. Je stuurt dan de e-mail naar de betreffende zorgverlener in plaats van een algemene inbox."

Die fax, daar moeten we vanaf
“De app is ontwikkeld door MDL App Solutions en wordt inmiddels breed toegepast in Nederland. RSO’s als REN, Sleutelnet en Sigra gebruiken hem ook, ieder onder een andere naam. Hier is de app heel positief ontvangen. Het gevolg daarvan was dat zorgaanbieders zeiden: die fax vinden we een onding, daar moeten we vanaf.”

App gekoppeld aan een nationaal adresboek
Het meeste werk was het vullen van de app met contactgegevens. Fredrik: “Omdat er geen directe link is met het Zorg-AB, moest elke organisatie dat zelf doen. De app koppelen aan het adresboek schijnt heel ingewikkeld te liggen. Waar dat aan ligt, weet ik niet. Maar ik weet wel dat RSO’s heel graag zo’n koppeling willen, omdat werken met meerdere adresboeken superinefficiënt is. Ik ben dan ook een groot voorstander van een nationaal adresboek. Zorgverleners hoeven dan maar op één plek gegevens te veranderen.”

"We hebben inmiddels zoveel ‘zwaargewichten’ aan boord, dat faxen slechts zelden gebeurt."

We hebben een stimulerende en faciliterende rol
“De fax is nog niet helemaal verdwenen in Zuid-Kennemerland”, bekent Fredrik. “Maar inmiddels hebben we zoveel ‘zwaargewichten’ aan boord die niet meer faxen, dat faxen slechts zelden gebeurt. Naar het Spaarne Gasthuis kun je bijvoorbeeld gewoon niet meer faxen. En als zo'n grote organisatie eenmaal om is, dan zie je anderen volgen. Zo’n verandering kun je als RSO niet afdwingen. We hebben dan ook niet meer dan een stimulerende en faciliterende rol. Je kunt als RSO alleen de omstandigheden helpen creëren, zodat organisaties uiteindelijk die beslissing zelf nemen om niet meer te faxen.”

Download als pdf